Marie Körkkö


Elämäni ensimmäiset vuodet vietin pienessä kylässä Päijänteen rannalla. Kodissamme oli piano, jota äitini tapasi usein soittaa. Ihastuin jo hyvin pienenä tunnelmiltaan rikkaisiin Beethovenin pianokappaleisiin joita äitini muun muassa soitti. Äidin avulla aloin sitten minäkin soittamaan ja opiskelemaan nuotteja, ottamaan selvää tuosta universaalista musiikin kielestä, joka pian vei mennessään täysin. Yhdeksi suurimmista iloistani jo lapsena muodostuikin oppimieni kappaleiden esittäminen kaikille, jotka meillä noina vuosina kyläilivät. Vanhempani tukivat innostustani viemällä minua soittotunneille, joskus kolmekin kertaa viikossa.
Innostus soittamista ja esiintymistä kohtaan kasvoi kasvamistaan, ja sittemmin se on vienyt minut asumaan ja opiskelemaan Lahteen, Helsinkiin ja aina Italiaan asti. Italiassa suoritin tutkinnot molempiin nykyisiin ammatteihini; Veronassa solistiset piano-opinnot ja Firenzen alueella, Toscanassa, Feldenkrais-opettajaopinnot.
Italiasta opiskeluvuosien jälkeen takaisin nykyiseen kotikaupunkiini Helsinkiin palattuani aloin pian haaveilla oman firman perustamisesta. Halusin päästä työskentelemään ja harjoittamaan ammattejani kaiken ikäisten ja –taustaisten ihmisten parissa ja tiesin että omassa firmassa se olisi mahdollista. Rakensin asiakaspiiriä muutaman vuoden ajan ensin muun työn lomassa, kunnes uskaltauduin jättäytyä täysin päätoimiseksi oman firman pyörittäjäksi. Sillä tiellä nyt olen; edelleen soitan ja opetan, nyt vain itse luomassani työpaikassa. Yksi haaveistani on toteutunut.
 
 
PIANOTAITEILIJAN ammatti on käsityöläisammatti, johon yleensä kuuluu esiintyminen jossain muodossa – konserteissa tai vaikkapa äänitysstudiossa. Se on kosketuksen, kuuntelun ja kaikenlaisen aistimisen kehittämisen lisäksi myös maailman, maailmanhistorian ja kaikenlaisen taiteen ja taiteenhistorian tuntemista vuosisatojen ajalta, näiden kaikkien vaikuttaessa osaltaan kunkin ajan musiikin syntyyn.
Esiintyminen ja sen harjoittelu taidemusiikin saralla ovat aina olleet minulle suuria kiinnostuksen kohteita. Esiintyjänä koen kiehtovimpana elävän musiikin tilanteet; konsertit. Nautin konserttitilanteen suunnittelusta, jännityksestä, ja välittömästä kontaktista yleisöön sekä tilanteiden ainutlaatuisuudesta, vaikka se kaikki tuokin omat haasteensa ja on omalla tavallaan melko armotontakin – konserttiesitystä ei voi jälkikäteen korjata studiossa toisenlaiseksi tai paremmaksi, eikä sitä voi kokea koskaan uudelleen aivan samanlaisena.
Melko varhain innostuin nykytaidemusiikista ja se on edelleen suuri kiinnostuksen kohteeni. Olen päässyt myös työskentelemään useamman nykysäveltäjän kanssa, mikä on joka kerta erittäin antoisaa ja opettavaista. Poikkitaiteelliset projektit ja konsertin dramatisointi tai ohjaaminen myös inspiroivat minua paljon.
Esiintymisen harjoittamisen koen tärkeäksi myös opettajuuteni vuoksi; ohjatessani mm. soitto-oppilaitani esiintymiseen voin puhua omasta kokemuksestani käsin, sekä rakentaa tilanteet heille askel askeleelta päihitettäviksi.
 
PEDAGOGIN työ on mitä suurimmissa määrin oppilaan tai opetusryhmän tilanteeseen sulautumista, asioiden osiin purkamista, oppimispuitteiden ja –tunnelman luomista. Olen aina nauttinut kaikenlaisten ihmisten, eri ikäisten ja –taustaisten, kanssa työskentelystä.
Oppiminen itsessään kiinnostaa minua valtavasti, ja soitonopiskelun maailma onkin tarjonnut minulle aitiopaikan taidon oppimisen tutkimiseen jo nuoresta iästä lähtien. Se että keskitytään pitkäjänteisesti jonkin asian kehittymiseen mahdollistaa myös itse prosessin tutkimisen. Ja kun ympärillä moni muu tekee samaa asiaa, mahdollistaa se mm. työtapojen vertailun, mikä kelläkin johtaa minkäkinlaiseen lopputulokseen. Ja sitten on lopulta aina yhtä kiehtovaa kysyä ’miksi’.

FELDENKRAIS-OPETTAJAN työ on sekä käsityötä, että puhetyötä. Feldenkrais-ryhmiä ohjatessani käytän työvälineenä pääasiassa ääntäni, ja verbaalista ilmaisua. Kun taas yksilötunneilla työvälineenäni on puheen lisäksi kosketus.
Kiinnostus oppimisprosessiin soitonopinnoissa johti minut aikoinaan Feldenkrais-menetelmän pariin. Löydettyäni Feldenkrais-menetelmän kiinnostukseni laajeni jokapäiväisen elämän oppimisprosesseihin, ihmisen kehittymiseen kaikessa laajuudessaan.
Ensimmäisistä Feldenkrais-tunneista sain kokemuksen Feldenkrais-asemalla Helsingissä, joiden myötä hyvin pian päädyin opettajakoulutukseen Italiaan.
Feldenkrais-menetelmä on avannut minulle uusia ovia ja auttanut ymmärtämään niin itseäni kuin ympäristöänikin paremmin. Se auttaa minua huomaamaan aina vain paremmin miten mikäkin asia minuun itseeni vaikuttaa, tai ihmisiin ja maailmaan ympärilläni.
   Arkea eläessäni, soittaessani, esiintyessäni, opettaessani olen mielelläni kysymyksen ’ei se mitä, mutta miten’ ympärillä.
Minulle on tärkeää että jokainen saa oppia omassa tahdissaan, oivallusten kautta. Tällöin jo itse matkasta tulee äärimmäisen mielenkiintoinen ja siitä on mahdollista nauttia.

Pianokellarin ohella toimin Feldenkrais-opettajana myös Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa vuodesta 2013 lähtien.
 
 
 
OPINNOT

MUSIIKKI

*Musiikin maisteri, solistinen koulutusohjelma 2010-12:
Conservatorio di E. F. Dall’Abaco, Verona, Italia
Solistinen opettaja:
prof. Adriano Ambrosini

*Musiikkipedagogi 2005-09:
Metropolia ammattikorkeakoulu, Helsinki
Solistiset opettajat:
Seppo Salovius ja Valeria Resjan

*2. asteen kaksoistutkinto 2001-04:
Lahden konservatorio – musiikkialan perustutkinto + Lahden Yhteiskoulu – ylioppilas
Solistinen opettaja:
Peter Lönnqvist


FELDENKRAIS
 
*Feldenkrais -opettajakoulutus
2009-13, Firenze, Italia
Koulutuksen pääopettaja:
Ruthy Alon
Muut opettajat: Ruty Bar, Basil Glazer, Carl Ginsburg, Lucia Schütte-Ginsburg, Isabella Turino

*Jatkokoulutuksia & työpajoja François Combeau’n johdolla Nürnbergissä, Helsingissä ja Pariisissa 2011-
*Moti Nativ’n työpaja Helsingissä 2014
*Feldenkrais-aseman tunnit Kikka Salmen johdolla Helsingissä 2009-